Prišli „Švédi“ zarobiť na slovenských „žobrákoch“ ?

1. júla 2022, nshv, Nezaradené

„Švédom“ /alebo skôr Číňanom/ sa podaril trik roka: našli krajinu, ktorá má v EU takmer najnižšie platy. Našli krajinu, v ktorej budú ľudia ochotní robiť to, na čo už ani v Pobaltí a ani vo V4 záujemcov nenájdu. Našli krajinu, v ktorej „vládne“ Edko Heger a „Kilečko“ Sulík. Krajinu za zrkadlom. Ríšu zázrakov.

Čaro nechceného je v tom, že práve v ten istý deň ako naši hrôzo-vládci neoficiálne oznamovali švédsku automobilovú „mega-investíciu“ oznamovali štatistici aj skutočnosť, že SR vo výške priemernej mzdy predbehli už všetky štáty bývalého ZSSR v Pobaltí ako aj všetky štáty V4 a samozrejme Slovinsko a už aj Chorvátsko. Plece pri pleci už bojujeme iba s Rumunskom a Bulharskom. Rumuni nás onedlho predbehnú a tak nám zostane už len jeden súper z Balkánu.

Čo vedie Švédov /resp. vlastníkov Volva-Číňanov/, aby si svoj montážny závod otvorili na východe Slovenska ? Logistická dostupnosť pre vstupy a výhodná poloha vzhľadom na cieľové trhy ? Kvôli situácii na východ od nás určite nie. Plechy z US Steel ? Vzhľadom na špecifické požiadavky Volva určite nie. Vysoko kvalifikovaná pracovná sila, zvyknutá na prácu v strojárstve a automobilovom priemysle ? -Možno na Považí ale vo Valalikoch ani náhodou. Vedecko-výskumná základňa vo väzbe na automobilový priemysel ? Ha-ha-ha… Tak čo teda rozhodlo ?

Netreba byť ktovieaký expert, aby sme odhadli, že to bude na prvom mieste v Európe výnimočne lacná pracovná sila, relatívne lacné energie, lacné pozemky a štedrá finančná pomoc vlády /daňové prázdniny a úľavy, bonusy a pod/. Vihodňarom to samozrejme napriek tomu pomôže. Najmä postupne poprepúšťaným zamestnancom US Steel a ľuďom, čo robili alebo ešte stále robia v Kechneci. Nájdu sa aj pracovníci do informatického zabezpečenia, pretože v Košiciach je ich relatívne dostatok. A pomôže to aj súčasnej vláde-konečne niečo, čo sa dá v prípade menej chápavých voličov marketingovo-demagogicky využiť.

Na Slovensko neprichádza žiadna high tech firma, žiadna reálna výroba elektromobilov či aut na vodíkový pohon. Pridaná hodnota v klasickej výrobe Volva /aj keď je to zabalené do elektro- hybridných oblbovákov/ je pre SR príznačná, teda nízka. Sofistikovaný výskum a vývoj bude ďalej bežať v zahraničí. Aj zložitejšie články dodávateľského reťazca budú tam,-a nie vo Valalikoch či Kechneci. Na východnom Slovensku pribudne východoslovenská klasika – de facto „práca vo mzde“. – Pánboh zaplať aj za ňu. Konečne už nebude platiť, že na Východe nič nie je. Aj na Východe bude konečne NIEČO. Čo ? Nuž nie bohviečo. Ale „slováčika“ aj to poteší.